keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Koulutuspäivä

Vaikka mun kokopäivätyö onkin kouluttaa itseäni niin joskus sitä laittaa itsensä johonkin ekstrajuttuihin likoon ja pääsee vielä lisäkouluttautumaan. Minä esimerkiksi olen valinnut tämän tuutortoiminnan omaksi ekstrajutukseni :) Ja tänään alkaa varsinainen tutorkoulutus yhden päivän "leirillä" leirikeskus Heinänokassa Erikvallalassa. Mä olen aika innoissani siitä ja varmasti tästä kaikesta tulee olemaan mulle joskus hyötyä.

Eilen mä soittelin yhteen harjoittelupaikkaan ja se kuulostaa jo aikas varmalta ja tämä "heppu" langan toisessa päässä oli varsin mukavan oloinen. Vaikka mä sanoin että olen vasta ekan vuoden opiskelija enkä ehkä hallitse kaikkea niin hyvin, niin hän vain sanoi että ei haittaa, täällä sitä oppii :) Mä olen jo miettinyt järjestelyjä että mä voisin lähteä sinne ja tutkinut kyseisen paikkakunnan kotisivuja. Kauhean jännittävää vaihtaa ympyröitä kesän ajaksi. Toivottavasti mies vain pääsee mua moikkaamaan jossain välissä... Ensin olin ajatellut vaan jymähtää tänne Turkuun ja ympäristökuntiin mutta sitten mulle tarjottiin tota hommaa ja se alkoi kiinnostamaan entistä enemmän. Ja samalla kuulin miten muut on lähdössä jopa ulkomaille harjoittelemaan. Tai siis jos mulla vain olis mahdollisuus niin lähtisin vaikka Timbuktuun että ei se halusta ja uskalluksesta ole kiinni. On vain mies, kämppä ja koirat mitä kuitenkin tulee miettiä. Monet opettajat sanoo että lähtekää nyt kun ei ole mitään perhettä ja koskas teillä tulee olemaan paremmat mahdollisuudet lähteä kuin nyt? Ei se musta ihan noin mene vaan silloin on paras hetki lähteä kun koko perhe on halukas lähtemään. Kyllä mä mielummin menen maailmalle muutaman vuoden päästä miehen, lasten ja koirien kanssa yhdessä kuin jätän poikaystävän kotiin jonkun vaihtarivuoden takia. Tietty jos on sinkku niin voi mennä ja tulla mutta en mä lähtis suhdetta vaarantamaan oman itsekkään seikkailumielen takia kun sitä voi hetken odottaa. Jos siis on sellainen jäämisen arvoinen kumppani ;) Noh enivei mä en siis ole lähdössä ulkomaille (tai no miten sen nyt ottaa...) ja viivyn vain 10 viikkoa, joista anakin pari mies tulee viettämään mun kanssa (toivottavasti) siellä paikanpäällä.

Maanantaina me käytiin siis tuolla Uudessakaupungissa katsomassa Olympos troolaria ja Rovina Oy:tä. Olympos oli todella mielenkiintoinen kokemus ja laivan omistaja/kapteeni oli tosi hyvä kertomaan siitä. Rovina oli myös mielenkiintoinen paikka vaikka omistajan ulosanti oli ehkä heikompaa mutta aivan yhtä asiantunteva hän kuitenkin oli. Olympos siis troolaa eli kalastaa eteläisellä Itämerellä ympäri vuoden lähinnä silakkaa ja sen kokoisia kalastusaluksia Suomessa on semmonen seitsemisen kappaletta. Rovinassa taas tehdään raakaöljyä kalan perkuujätteestä ja sen jälkeen biodieseliä. Kumpikaan yritys tuskin tulee palkkaamaan iktyonomia töihin mutta tällä alalla kuuluu vähän tietää jotain kaikesta :) En viitsinyt tänne laittaa kauheasti kuvia ihmisistä kun joillakin voi olla joku ongelma siitä... enkä laittanut Rovinan laitteista kun ne on vähän kopiointiherkkää kamaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)