maanantai 16. maaliskuuta 2009

Fiilistelyä

Me täällä fiilistellään islantilaisen kasari- ja ysärimusan tahdissa ja mä koitan epätoivoisesti kirjottaa miehen läppärillä jotain kun sillä on islantilainen näppis. Eli ei löydy ä ö ja å kirjaimia vaan ne tarttee tehdä painamalla shiftiä "¨" nappulaa ja sitten a tai o kirjasinta. Aika hankalaa kun kuitenkin suomen kielestä ääkkösineen on kysymys :) Noiden kirjainten paikalla on æ þ ja ð kirjaimet. Mutta niin tykkään tosissaan tosta musiikista ja musta islanti on ihan puolueettomasti kaunis kieli. Kuunnellaan just semmosta Húsavíklaista Greifarnir bändiä, mikä kuuluu mun lemppareihin. Mä jotenkin kasvoin kiinni noihin kappaleisiin kun olin silloin Reykjavíkissa baarissa viikonloput töissä ja siellä oli aina joku paikallinen coverbändi soittamassa. Se musiikki oli samaa tavaraa kuin täälla suomirokki eli simppeliä mutta iskevää vanhempaa tuotantoa, joidenka sanat ihan kaikki tietää. Se oli huumaavaa kun joittenkin biisien kohdalla tupaten täynnä oleva baari tärisi kun kaikki huutaa yhteen ääneen jotain kertosäkeen kohtaa. Mäkin tietty jammailin mukana vaikka en mitään tajunnutkaan :) Islantilaiset on muuten todella taiteellisia ja siellä varmaan joka toinen on jonkin taiteen lajin harjoittaja. Kun siis vertaa väkilukuun niin niillä on paljon kuuluisia artisteja ja kirjailijoita esimerksiksi. Muusikoista ja bändeistä mainittakoon nyt sitten se Björk ja Sugar Cubes, missä Björk ensin oli, Sigur Rós ja Emiliana Torrini. Ehkä noi on enemmän sellaista ei massamusiikkia :)

Tänään meillä oli aamulla koulussa jaksoinfo, mikä pidetään joka jakson alussa. Tänään meille tuli puhumaan meidän uusi koulutuspäällikkö, joka on kestävän kehityksen koulutusohjelman johtaja. Mutta siis vuoden vaihteen jälkeen me yhdistyttiin niiden kanssa tuolleen hallinnollisesti. Tämä kaikki on osa sellaista kampusmaistamista ja yhtenäistämistä, mitä ne koulun isot herrat siellä Turussa ajaa takaa. Me tuolla Paraisilla ollaan vähän ikäviä niille kun me ei suostuta muuttamaan Turkuun eikä luovuta meidän kirjastostakaan. Opiskelijat ja opettajat meillä on yhtä mieltä siitä että Paraisille jäädään mutta ilmeisesti se ei sitten ole tarpeeksi painava pointti. Mutta niin siellä infossa meitä oli hurjat kolme opiskelijaa ensalkuun kunnes sitten soiteltiin ja kuulutettiin niitä muita kun oli vielä asuntolassa nukkumassa :) Ei haluttu että meidän vieras joutuu tyhjälle katsomolle puhumaan. Vaikka me oltiin yhden kaverin kanssa ihan tarpeeksi haastava yleisö ihan kahdestaankin luulen ma ;) Oli hyvä kyllä että tultiin paikalle ja kerrottiin mitä mieltä me opiskelijat asioista oikein ollaan vaikka varsinaisesti meillä on sellainen palautteenantotilaisuus huomenna. Opiskelijat antaa palautetta opettajille ja he vastaavat mutta se koskee lähinnä tuota meidän yksikköä. Siispä minä ja se infossa ollut kaveri mennään maanantaina osallistumaan sellaiseen isompaan kokoukseen edustamaan meitä "kala"-opiskelijoita. Oikeasti ihmiset jos opiskelette jossain niin olkaa aktiivisia ja vaikuttakaa kun voitte! Mä ainakin aion osallistua kaikkeen ja olla vaikka se luokan "friikki" joka aina tunkee nenänsa joka paikkaan :) Niin ja mun piti tänään tehdä ahkerasti koulujuttuja mutta kun mies oli kiltti ja formatoi mun koneen niin eihän se olekkaan käyttövalmis vielä... Täytyy asentaa kaiken maailman ohjelmia sinne. Mä olin ottanut talteen kaikki mun rakkaat valokuvat sieltä mutta olin autuaasti unohtanut tallettaa mun koulutyöt ja musiikit!! Mutta mies oli fiksuna ihmisenä pelastanut ne ennen kuin ne hävis bittiavaruuteen.

Otin kuvan näppiksestä mutta en tällä koneella saanut sitä käännettyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)