tiistai 20. tammikuuta 2009

Cous cous

Mä kokkailin tänään ekaa kertaa ikinä couscousta enkä muista sitä edes koskaan tietoisesti syöneeni. Aika hauskoja ryynejä täytyy sanoa ja helppoja valmistaa. Laitoin tänään vain mulle kun mies söi lihamurekkeen jämät aikaisemmin. Toinen syy tyytyväisyyteeni on se että vihdoinkin sain aikaan tosi mausteista ja tulista ruokaa :) Heitin joukkoon vähän kaikkea mitä löytyy maustevarastosta ja puolityhjistä purnukoista. Perustana oli edelliskerrasta jääneet wokkivihannekset ja katkaravut eli ei mennyt senttiäkään ruokiin tänään kun sitä couscoustakin löytyi kaapista valmiina :) Mausteeksi siis tuli iso pala raastettua inkivääriä ja valkosipulia, yksi kokonainen kuivattu oma chili, omaa ja kaupan chilirouhetta, cayenne pippuria, sitruunapippuria, sweetchili kastiketta, soijakastiketta, thai kalakastiketta, muskottia, murskattuja korianterin siemeniä, kuivattua persiljaa, suolaa ja paprikajauhetta. Oli tosi hyvää :) Samoin oli hyvää ruokaa koulussa kun meillä on sellaiset Goa teemapäivät menossa eli intialaista ruokaa.

Huomenna mä meen yhden kampaajakokelaan koekaniiniksi ja mulle tehdään nutturakampaus sekä ehostus. Jännää kun en koskaan ole ollut missään sellasessa. Harmi vaan kun ei ole mitään hienoa menoa huomenna kun olis kampaus ja kaikki. Hassua sitten ajella bussilla kotiin kauheen hienona. Mies olikin tänään aamuvuorossa ja menee huomenna taas iltaan... Ärsyttävää kun ei koskaan tiedä niistä vuoroista mutta oli kivaa aamulla heräillä ja tehdä aamujuttuja yhdessä ihan rauhassa. Mun kun ei olis tarvinut niin aikasin nousta mutta nousin kuitenkin. Ja säästölinja on pitänyt aika hyvin. Mä olen nyt kahtena päivänä syönyt koulussa vain lounaan (2,90 €) enkä ostanut mitään pullia tai teetä niin kuin yleensä teen. Enkä myöskään ole ostanut mitään kaupasta mutta mies kävi tänään ja osti 14,70 €:lla pääasiassa ruokatarvikkeita. Ihan ok saldo tähän mennessä kun huomenna teen lasagnea ja siihenkin on jo kaikki tarvittava kotona. Mä olen käyttänyt koulussa meidän luokan omaa vedenkeitintä ja juonut pahaa sitruunateetä mutta säästyypähän rahaa...

Siinä on couscous annokseni ja osa mausteista. Mä tykkään noista venkulapulloista kovasti :)

Ja sitten mun päiviini erottamattomasti kuuluvat tee, vedenkeitin ja toi teenvalmistus kuppi. Tämä kyseinen tee on niin söpöä kun siellä on pieniä vaaleanpunaisia sydämiä mukana :)

Ja sitten huono kuva miehen rakkaasta sláturista. Toi on sen äitin tekemää, joten siinä noi rasvapilkut on ihan pieniä. Mies laittaa sitä eväsleipiinsä ja syö onnessaan... Kai se on ainakin terveellistä kun siinä on lampaan maksaa mutta musta se maistuu kamalalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)