perjantai 20. marraskuuta 2009

Puhekieli meemi

Tää on hauska! Kyl mä vaa oon jonku verra turkkulainen näköjää :D Vaikka on mulle ulkopaikkakuntalaiset sanoneet että sä et taida olla ihan paikallinen enkä siis olekaan mutta kauan täällä asunut. Iskä ja äiti puhuu kans eri murteita, mikä on varmaan vaikuttanut mun puheeseen. Kesällä huomasin että tosi nopeasti omaksuin joitain lappilaisia juttuja puheeseeni mutta ne unohtui taas nopeasti täällä "kotikentällä". Semmoinen, mikä on jäänyt on "niin kö" kun pitäisi sanoa niin ku. En kyllä pystyisi puhumaan tai kirjoittamaan kunnon turun murteella mutta on sitä hauska aina välillä koittaa puhua. Ja siis tietysti puhuminen puhekielellä luontuu paremmin kuin kirjoittaminen.

Kirjoita nämä lauseet niin kuin sanot ne:

*Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle.
Mun siskon punanen mekko mahtuu kans mulle.
*Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedon opettaja antoi?
Tartteksä apuu siin kirjotustehtäväs, minkä mantsaope anto?
*Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.
Okei, tehää niin ku sä ehdotit.
*Isäni äiti sanoi hakevansa meidät noin kello 17.45.
Mummi sano et se hakee meijät joku varttii vail kuus.
*Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla koska myöhästyin junasta.
Mä matkustinki Helsinkii bussil koska mä myöhästyin junasta.
*Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta?
Ooksä nähny missää mun isoveljen puhelinta?
*Ostitko sen hameen minkä näimme viime viikolla Hennes&Mauritzissa?
Ostiksä sen hameen mikä me nähtii viime viikol hennesissä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)