torstai 28. maaliskuuta 2019

Lasteni värit

Minusta on ollut hirveän hauskaa seurata meidän lapsien hiusten ja silmien värin kehitystä syntymästä tähän päivään. En tiedä miksi se minua niin kiinnostaa tai on minulle tärkeää mutta lapsena sain itse aina paljon huomiota ruskeiden silmieni takia (lähinnä tuntemattomilta mummeleilta). Siksi olen aina pitänyt silmieni ja hiuksieni väriä yhtenä parhaimmista ominaisuuksistani :D Että jos pitää nimetä joku asia, mistä itsessään tykkää niin ne olisivat listalla aika korkealla.

Oma isäni on ruskeasilmäinen ja äidillä on vihertävän harmaat. Veljelläni myös vaaleat. Miehellä on harmaat silmät ja hänen vanhemmillaan sekä sisaruksilla myös siniset tai harmaat. Ruskeasilmäisyys on dominoiva ominaisuus mutta koska mies ei ole ruskeasilmäinen tiesin meillä olevan mahdollisuus myös muunvärisilmäiseen lapseen. Ensimmäinen lapsi osoittautui ruskeasilmäiseksi ja nykyään E:llä on tuollaiset vaalean ruskean/maantien väriset hiukset. Niiden väri tuntuu tummenevan koko ajan mutta ei kuitenkaan ole ollenkaan niin tumma kuin minulla. Isänsä hiustenväri siis.

Toinen lapsi oli myös ruskeasilmäinen ja hiusten väri tällä hetkellä hyvin vaalea. Välillä hiukset ovat olleet oikeastaan valkoiset mutta ovat nyt tummentuneet. Ehkäpä hänkin saa isänsä hiustenvärin. Kolmas lapsi oli sitten iloksemme sinisilmäinen, sillä meistä oli hauskaa saada myös yksi sen värinen lapsi :D Hiusket ovat hänelläkin samaa vaaleaa sävyä kuin sisaruksilla kun taas minä synnyin ihan tummahiuksisena ja sellaisina ne myös pysyivät. M on siis virallisesti meidän blondi. Hassua kun me ei M:n kanssa oikeastaan näytetä värien puolesta ollenkaan äidiltä ja tyttäreltä.

Minä aina haaveilin punatukkaisesta lapsesta mutta en sellaista saanut. Islannissa punahiuksisuus on melko yleistä mutta miehen lähiperheessä ei ole ketään ihan kunnolla punahiuksista. Miehellä itsellään on kyllä hyvinkin oranssi parta että jotakin siellä geeneissä on piilossa. Ehkäpä saan punahiuksisen lapsenlapsen :D Kätilö huijasi minua kun synnytin M:ää ja pää alkoi näkymään koska hän sanoi että lapsella on punaiset hiukset. Olin ihan että JOO VAI??? mutta sitten hän korjasi ja sanoi että sellaiset strawberry blonde väriset. Kaikilla noilla on vähän sellaista oranssin vivahdetta hiuksissaan tietyssä valossa. Saa nähdä... ehkäpä I:lle tulee isänsä parta edes hehheh.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)