keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Huomenta vaan pitkästä aikaa!

Kauhia kun ei ole tullut kirjoteltua mitään. Mutta ei ole tapahtunutkaan mitään kovin huomionarvoista :) Viime lauanataina oli illanistujaiset meillä, jotka meni tosi hyvin loppujen lopuksi. Pieniä huolenaiheita oli ennen vieraiden tuloa mutta kaikki menikin hyvin. Koirat ei hermoilleet vieraista ekä vieraat hermostuneet koirista :) Perjantaina kävin kaverin kanssa Skanssissa ostoksilla lauantaita varten ja kylläpäs oli kivaa :) Mä niin harvoin käyn missään ostoskeskuksissa ja vielä tyttöseurassa. Syötiin Subit, käytiin Accessories myymälässä hipelöimässä kaikkia ihanuuksia, tekemässä ruokaostokset ja vielä syötiin jäätelöt päälle! Mä niin tykkään siitä Skanssista jostain syystä paljon enemmän kuin mistään muista saman tapaisista. Reykjavíkin Kringlan on jotenkin saman tyylinen ja kiva mutta Skanssissa on kaunista metsää ympärillä. Kringlanissa on kuitenkin paremmin järjestetty ravintolapuoli koska siellä on yhteinen aterioimistila kaikkien ravintoloiden asiakkaille että kaveriporukasta vaikka kaikki voivat ottaa ruokaa eri paikoista ja silti syödä samana pöydän ääressä.

Lauantaina sitten siivottiin ihan vimmatusti aikaisemmin päivällä mutta silti vieraat saivat kotiin viemisiksi koiran karvoja sukissaan eh. Meidän tarjoamat koktailtikut ja popkornit meni hyvin kaupaksi eli niitä olisi voinut olla enemmänkin. Budjetti vaan oli aikas tiukka tällä kertaa. Oli kahta vaihtoehtoehtoa: kasvis, jossa oli välimeren goudaa, hunajamelonia ja viinirypäle ja sitten toisessa viinirypäle, oltermannia ja hunajamelonia, jonka ympärille olin käärinyt pienen siivun schwarzwaldin kinkkua. Kukaan ei lähtenyt baariin illan päätteeksi eikä minulla ollut krapulaa aamulla, voitto!

Koirat saivat kehuja paljon, mikä aina ihmetyttää saman verran. Ihmiset jotka tapaavat mun koirat ensimmäistä kertaa ihmettelevät niiden haukkumattomuutta, hyppimättömyyttä ja sitä ettei ne tule keittiöön. Luulevat että ne on hyvin koulutettuja tai että olen ihan super hirviö omistaja kun kukaan ei näe :P Tosiasia on se että suhtaudun koiriin vähän niin kuin kämppiksiin, jotka mun on täytynyt opettaa MUN tavoilleni ettei mun tarttis potkia niitä pihalle mun asunnosta heh. Ne ei ole missään nimessä hyvin koulutettuja mutta niillä on aina ollut tiukat rajat joissain asioissa. Vieras ei ehkä edes tajua missä se raja kulkee mutta minä ja hauvat tietävät. Ne eivät esimerkiksi ikimaailmassa uskalla ottaa ruokaa olohuoneen pöydältä vaikka annan niiden olla ihan lähellä ja haistella enkä kiellä siitä että sattuvat olemaan metrin etäisyydellä lautasesta. Koirat ärsyttää mua sopivasti, mikä tekee rajojen asettamisesta tosi helppoa. Tietenkin jos omasta mielestä kaikki mitä oma koira tekee on ihanaa ja täydellistä niin on ehkä hankalaa laittaa sille jotain rajoja kun ei edes tajua mitä se tekee väärin. Silloin esimerkiksi vieraat saavat kärsiä siitä. Toinen asia on Even "laihuus"... Aina joku sanoo että onpas se laiha, sun pitäis syöttää sitä enemmän tms. Ei kukaan äitikään varmaan halua että joku sanoo sun lasta laihaksi, etkö sä syötä sitä tarpeeksi? Se kun ei ole laiha vaan nytkin ihan priimakunnossa. Ja mä tarkoitan että 500g enemmän tai vähemmän olisi korjattava asia vaikkei mitenkään terveydelle vaarallista. Ruuan tehtävähän on ylläpitää elintoimintoja, ei kertyä yhtään mihinkään, mitä nyt ehkä syksyllä talvea vasten jos nämä edes asuisivat ulkona kylmässä... Niin kuin yks tv:n koirakouluttaja sanoikin, ylipaino on ihmisten ongelma ei koirien. Ei pitäisi olla olemassa ylipainoisia koiria tai eläimiä yleensäkin. Eläinlääkärikään ei ole ikinä huomauttanut että yksikään meidän perheen huskyista olisi liian laiha. Ihan turha verrata tätä mun kyseistä kesäturkkista käyttölinjan yksilöä mihinkään koirakirjan kuvaamaan talviturkkiseen föönattuun näyttelylinjaiseen yksilöön... Onko se sitten niin harvinaista että kämppikseni ovat suht hyvin käyttäytyviä ja normaalipainoisia? :D Tosi ikävää koirille jos niin on :/

Tänään onkin muuten lintsaus päivä. Mulla pitäis olla kahdeksan tunnin koulupäivä ja viideltä alkava uusintakoe mutta en vaan jaksanut mennä aamusta kouluun. Väsytti niin paljon, joten päätin että parempi nukkua aamulla turhanpäiväisten tuntien ajan ja mennä puolelta päivin kouluun ja ehkä olla vielä virkeänä kuudelta kun väännän sitä koetta :) Tämä on kyllä eka kerta tässä jaksossa ku olen pois muuten vaan koulusta. Olen ollut oikein ahkera koululainen, vaikka henkinen läsnäolo tunneilla saattaa joskus olla heikonlaista. Esimerkiksi tällä viikolla yhdellä tunnilla aloin kirjoittamaan tyhjään osoitevihkoseen tuntemiani islanninkielisiä sanoja. Niitä tuli nelisen sivua ja ajattelin jatkaa taas jokupäivä. Yhdellä atk-luokan tunnilla kävin taas läpi Akureyrin yliopiston kurssitarjontaa ja kirjoitin ylös kursseja, joihin haluaisin osallistua sitten vaihdossa. No paikalla kuitenkin vaikka välillä ajatus vähän harhaileekin.

Tän vuoden pajunkissat oli aika hyvä löytö.


Tilasin tuon kirjan RKTL:ltä kabi2 kurssia varten ja muutenkin.

Siinä on tosi hyviä kuvia suomuista ja otoliiteista ja kerrottu kaikista iänmääritysmenetelmistä.

Harjoittelin eilen tän päivän rapukokeeseen. Mulle jää paremmin mieleen jos kirjotan ja piirrän itse ne asiat paperille. En edes muista milloin olisin päntännyt kokeeseen näin paljon :)

Paperin kääntöpuoli. Älkää välittäkö hirveästä käsialasta :D Osaan kirjoittaa ihan kauniistikin mutta en kiireessä enkä pieneen tilaan.


Tuunasin kevätkaktuksen ruukun helminauhalla. Ei taida harmi vain tämä kukkia tänä keväänä :/ Vuosi sitten sen ostin ja täällä blogissakin esittelin. On se vaan paljon siitä kasvanut.

Talvesta selviytyneitä kasveja: kaksi chiliä, avokado, sitruuna ja ilmeisesti joku pippuri. Aika moni pääsi roskiin talven aikana...

íslensk orðabók :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)