lauantai 4. heinäkuuta 2009

Skjáreinn

Eilen illalla tuli taas katseltua Islannin tv:tä netistä. Skjáreinn on mun lempparikanava ja se on vähän niin kuin meidän mtv3. Sieltä tulee kivoja "kotimaisia" sarjoja, joiden avulla voi harjotella myös kieltä. Mä olen katsonut kaikki jaksot Dýravinir eläinohjelmasta ja monia jaksoja Fyrstu skrefin lapsi/perhe ohjelmasta. Eilen bongasin ihan uuden Matarklúbburinn ruokaohjelman, mistä kyllä oli vain kaksi jaksoa olemassa tähän mennessä. Sitä katsoessa saa ensinnäkin kivoja vinkkejä ja reseptejä ruuan laittoon ja oppii ruoka-aiheisia sanoja islanniksi. Lisäksi ne shoppailee ohjelman alussa mun vanhassa vakikaupassa Melabúðin:issa :) Lihatiskilläkin oli vanha tuttu myyjä. Se on kiva kauppa kun se on tosi pieni ja silti sieltä löytyy vaikka mitä ja siellä on liha/kala tiski.

Mua alkoi tässä viikolla oikein ärsyttämään mun kielitaidottomuuteni! En tajua että miks ylipäätän opiskelen kieliä jos en viitsi panostaa niihin ja opetella niitä kunnolla. Meille tuli tänne ranskalaisia turisteja enkä uskaltanut sanoa niille ranskaksi yhtään mitään enkä kyllä ymmärtänyt puoliakaan mistä puhuttiin. Sitten lausuin sen yhden miehen nimen varmistaakseni että se meni oikein ja ne tyypit taputti mulle kun lausuin sen niin hyvin ja jouduin paljastamaan että joo oon opiskellut sitä vähän... Mutta en edes oikeesti ole opiskellut sitä vähän vaan monta vuotta mutta mun tasoni mukaan mun olis pitänyt opiskella sitä vain vähän :/ Mutta kun samalla pitää opiskella miljoonaa muutakin asiaa ja kurssien välissä on aina kuukausia tai vuosikin niin unohtaahan sitä... Pitäis kuunnella ranskalaista musiikkia ja katsoa ranskankielisiä ohjelmia ja samoin islannin kanssa, jos joskus meinaa niitä hyvin hallita. Mies lupasi eilen että sitten kun ollaan isoja ja rikkaita niin voidaan ottaa ranskankielinen au pair tai vaihto-oppilas meille niin mä saan harjoitella sen kanssa :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä toki terveiset tai kysy vaikka jotain Islannista :)